YoYo  - 23.4.99


Čakali sme najprv na vyjadrenie odborníkov, zatiaľ sme sa nedočkali, tak diskusný prípevok uverejňujeme ako otvorenú otázku. JK Droga a Ty


Zaujimala by ma sucasna prax tykajuca sa odvykacich kur v SR, hlavne oblast psychologickej prace s tymi, ktori su na odvykacej kure. V akom ramci chape dnesna psychologia pohnutky cloveka k zacatiu s drogami? Je to u nas skutocne este vzdy tak, ze drogy su chapane ako jedna skupina...?  A co nasi mladi, progresivni politici....?

Snazil som sa trochu zistit, co maju za lubom a tu to je:

- od SDL prisli odpovede na otazku, ako si oni predstavuju drogovu politiku, taketo:

"Myslíme si, že drogy treba odstrániť, treba proti nim bojovať. Iste, je možná diskusia o rôznych spôsoboch, odborníci diskutujú napr. o povolení tzv. mäkkých drog, ich registrovanom predaji a pod. Drogy sú však pliagou modernej spoločnosti a je treba ich vykoreniť. Hlavným spôsobom je však osveta: keď o ne mladí ľudia nebudú maž záujem, nebudú ich díleri predávať."

- SOP naznacila cosi neurciteho v tomto zmysle:
poslali mi to ako naskenovany obrazok 169 kB

Z SDK odpoved nedosla ziadna a, mea culpa, ostatnych som sa nepytal. Ale aj tieto dva priklady stacia na to, aby bolo jasne, ze 'spolahlive' postupy su tu: t.j. zjednodusovanie problemu a naznacovanie zdanlivo lahkych rieseni a ciastocne nepochopenie toho, preco narkoman zacne. Chcel by som sa opytat, ci si niekto mysli, ze drogy mozno totalne 'vykynozit'. A chcel by som poukazat na jednu zalezitost. Ako politici, ktori 'su zodpovedni za riadenie krajiny', tak casto aj odbornici chapu drogy ako smrtelne, pekelne zlo, ktore je potrebne znicit. Pritom vobec neuvazuju s tym, ze drogy, resp. substancie meniace vedomie su starsie o par tisic rokov nez vsetci tito ludia dokopy. Preco sa charakteristika heroinu pouziva na vsetky drogy? Neexistuje nikto, kto by robil osvetu a nezatazene vzdelavanie v tejto oblasti? Myslime si, ze administrativnymi nariadeniami a represivnymi opatreniami dokazeme zrusit nieco, co ludia pouzivali uz v prehistorickych dobach?(a pouzivaju dodnes?). Je jasne, ze ziaden politik sa v dnesnej situacii na Slovensku nepusti do tejto debaty, pretoze je tu predsa mnoho 'podstatnejsich a zavaznejsich' problemov a naviac, vieme, ako funguje politika. Bludny kruh u nas sa tak skoro nepretne, s prienikom drog zo zapadu sa ludom nakladlo do hlav, ze drogy su pekelny stroj a mozu za vsetko zle, co k nam prislo... zhypnotizovani pocestni obyvatelia sa teraz domnievaju, ze sa jedna o ich vlastny nazor (99% obyvatelstva nema takmer ziadne info o drogach) a spolu s 'vhodnou' medialnou politikou nebude najblizsich sto rokov mozne ich presvedcit o tom, ze 'zamysliet sa nie je na skodu'. Takze preferenice su hlavne a tato tema je prilis horuca na to, aby sa dalo predpokladat, co to s volicmi urobi. Ale je jasne, IMHO, ze sposob 'vykynozit to zlo' je uz teraz odkazany na neuspech, vid. americka skusenost.

Teraz z inej strany, zaujimavy nazor, ktory vyberam zo sirsej diskusie v radiu BBC o problematike drog, ktory mozno najst na
http://www.bbc.co.uk/worldservice/drugs/plantsofpower/

ANDREW WEIL: With almost all these drugs - the same with cannabis, although we didn't discover this until quite recently - there's a receptor in the brain for THC. So there is a fit between our brains and the substances produced by plants.

NICK RANKIN: What does this tell us then?

ANDREW WEIL: Well you know, many scientists and medical scientists get very upset if you try to  read meaning into all this - but I've never hesitated to do that. To me, it suggests that there is a logic in our wanting to go around and experiment with plants and see what they do to us. My sense, and this again was a major point in The Natural Mind, is that the reason that there is this evolutionary drive to alter consciousness is that these experiences potentially are doorways through which we can discover
expanded potentials of the human mind and human consciousness. The potential benefits to be gained through this kind of experimentation are probably great for us as a species and that's why this drive is so present.

NICK RANKIN: So in fact legislating about it, if it is such a primary, evolutionary drive, legislating is ......

ANDREW WEIL: ...... is futile - I mean, it's that simple. And furthermore, there is not a shred of evidence from anthropology or history to suggest that it is possible to get human beings to live without mind-altering substances. As I said, the only culture
that's out there that I know that has done that were Eskimos. But every other human culture that I've ever looked at, has been heavily involved with the production, distribution and consumption of mind-altering substances. And then you start from
there and see what can we do about it? How can we reduce the potential for harm? How can we encourage people, if they are going to use these things, to use them in responsible ways? And so forth. But I think any social programme that begins
from the assumption that you can make these substances disappear, or stop people from using them, is doomed to failure.

Takze v skratke asi tolko, ze substancie volne pritomne v prirode su potencialnymi 'otvaracmi oci' a prostriedkom evolucneho vyvoja a otazka by nemala zniet 'ako ich vykynozit?' ale 'ako redukovat nebezpecie, ako presvedcit ludi, aby to robili zodpovednejsie?' a pod. Na zaklade svojich pozorovani dochadza tento pan k jednoduchemu zaveru: akykolvek socialny program, ktoreho zakladny predpoklad je, ze tieto latky mozno znicit, alebo odradit ludi od ich uzivania, je odsudeny vopred na neuspech pre rozne priciny diskutovane v tomto programe. Problem, znova IMHO, nie je to, ze 'su tu drogy', ale to, 'ako sa s drogami naklada'. Vacsina problemov v drogovej oblasti nepochadza zo samotnej pritomnosti drog, ale zo sposobu, aky zapadna spolocnost s nimi naraba, co ma sirsie suvislosti, najma s odosobnenym sposobom zivota a chapanim cloveka ako takeho.

Priklad:
Najnovsie poznatky hovoria o tom, ze ibogain ma potencial pre vyuzitie pri lieceni zavislosti a aj drogovych zavislosti, avsak tento psychedelicky koren africkej rastliny nenarhadza jednu drogu inou, nici potrebu 'dat si' a zaroven otvara brany ineho nahladu na zivot a svet okolo a tak ako kazde psychedelikum umoznuje riesit hlboko ulozene traumaticke zalezitosti u narkomana a v spojitosti s vhodnou psychoterapeutickou pracou ma vysoku uspesnost. Co uz, ked je v legislative vacsiny krajin medzi 'nebezpecnymi' latkami? Moja otazka na zaciatku bola, ake su sucasne psychoterapeuticke postupy v spojitosti so zavislostami. Este by som sa chcel opytat tych, ktori pracuju psychologicky so zavislymi, ci uz v Centre pre liecbu drogovych zavislosti alebo inde, ci maju nejake vedomosti o tzv. psychedelickej terapii, ktora sa slubne rozvijala v patdesiatych a sesdesiatych rokoch, najma v Ceskej republike.

Priklad2:
Nedavno v Cadci zabavili vagon prekurzoru MDMA, alebo tzv. ecstasy. Colnici boli vyznamenany a bola to slava. Ked sa 'kolesa otocia' (kto vie kedy?), mdma bude pouzivane v psychoterapeutickej a psychoporadenskej praxi ako zazitkovy prostriedok, lebo tam patri. Je to taky isty nezmysel ako vojnove sialenstvo. Vo vojne su ludom vzdavane pocty a udelovane vyznamenania za to, za co by sa v normalnych casoch islo do vazenia. Este asi vzdy nezijeme normalne casy.

Dakujem ze priestor a tesim sa na pripadne odpovede.

S pozdravom,

YoYo


vaše ohlasy môžete mailovať na day@drogy.sk !